Denne del af elevsitet er under ombygning baseret på feedback fra elever og lærere.... p.t. arbejder vi med at lave 6 afsnit, som hver introducerer centrale færdigheder og afsluttes med et miniværk. Alle videoer og links til skrevne guides, som oprindeligt udgjorde denne del er bevaret, så de skoler, der aktuelt arbejder med materialet, nemt kan genfinde dem, mens resten af sitet omstruktures. KLIK HER FOR AT FINDE DE OPRINDELIGE RESSOURCER SAMLET: 

1: LÆR OpenPROCESSING AT KENDE

De første byggeklodser

I denne aktivitet lærer du at lave et lærred i en størrelse efter eget valg og give det en baggrundsfarve.

Lær: Opsætning af lærred og baggrundsfarve

Se først videoen og afprøv derefter selv: 


Lær: Tegn linjer

En linje skal angives som en streg mellem 2 punkter. Hvert punkt udgøres af et X og et Y. Koden er altså:

line (X1, Y1, X2, Y2);

Se videoen for at lære at tegne linjer, give dem farver og bestemme stregtykkelsen.


Analog øvelse

[teknologiforståelse: algoritmer]

Undersøg et af Sol LeWitts algoritmiske værker

Sol LeWitt var en kunstner, som lavede mere end 1300 værker som algoritmer, som han indbød museer  og andre til at skabe.  En algoritme kunne lyde:


“med blyant, tegn 1000 vilkårlige lige linjer, 10 inches (25,4 cm) lange, hver dag i 10 dage i en 10x10 foot (304,8 x 304,8 cm) firkant."


For Sol LeWitt var idéen bag et værk vigtigere end dets udformning. I denne aktivitet kan I prøve, om I kan lave en version af Sol LeWitts Wall Drawing #273 fra september 1975. Algoritmen lyder således:


Sol LeWitt’sWall Drawing 273, September 1975


Grafit og farveblyanter på syv vægge.

Et 15 x 15 cm net, som dækker væggene. Linjer fra hjørner, sider og midte til vilkårlige punkter på nettet. 


1. væg: Røde linjer fra midten af de fire sider. 

2. væg: Blå linjer fra de fire hjørner.

3. væg: Gule linjer fra midten.

4. væg: Røde linjer fra midten af de fire sider, blå linjer fra de fire hjørner.

5. væg: Røde linjer fra midten af de fire sider, gule linjer fra midten.

6. væg: Blå linjer fra de fire hjørner, gule linjer fra midten.

7. væg: Røde linjer fra midten af de fire sider, blå linjer fra de fire hjørner, gule linjer fra midten.


Hver væg skal have det samme antal linjer (Antallet og deres længde bestemmes af den, der udfører værket).



Note til læreren: Der er udarbejdet et længere scenariedidaktisk forløb til det nationale forsøg med teknologiforståelse udgangspunkt i denne vægtegning, som aktiviteten kan udvides med, hvis det ønskes. I det scenariedidaktiske forløb skal eleverne til sidst programmere deres udformninger i scratch, men det vil de også sagtens kunne i OpenProcessing.

Afprøv

[Grundlag for billedsamtale/kodning som formbart materiale i designproces/prototypeværktøj]

Du har nu lært at opsætte et lærred, give dit værk en baggrundsfarve og tegne linjer i forskellige farver og tykkelser. 

Du skal nu eksperimentere med det, du har lært, og særligt fokusere på sammenhæng mellem farver, stregtykkelser, rækkefølger og dominans. Du kan fx lave følgende eksperimenter; 

  • Vælg 3 kontrastfarver, som du vil bruge. Overvej, hvad det betyder for udtrykket? Afprøv forskellige kombinationer af dine valgte farver og eksperimentér også evt. med stregtykkelsen. 


  • Vælg et udsnit på en farveskala, som du vil bruge. Eksperimentér med at lave linjer, som er enten lysere eller mørkere nuancer af din baggrund, og overvej, hvad det gør ved udtrykket, at farverne ligger tæt på hinanden.


    • Eksperimentér med at placere linjer ud fra en systematik, du vælger. Det kan fx være samme afstand mellem dem, samme længde, samme retning, samme udspring, stigende eller faldende stregtykkelse eller farveskala. Overvej, hvordan du kan bruge systematik til at skabe ro eller dominans i dit værk


    • Eksperimentér med at lave vilkårlige linjer. Du kan bruge "random" til at få computeren til at hjælpe dig, Afprøv forskellige grader af vilkårlighed og hvordan de hver især kan gøre dit værk dynamisk.


    Du kan selv finde på flere ting, der er interessante at afprøve. Husk at tage skærmbilleder af hvert eksempel og gem dem sammen med koderne, så du kan lave et samlet dokument, der viser dine idéer og afprøvninger. 

    TIP: Hvis du laver et projekt som en tutorial, har du mulighed for at lave hvert eksempel på en ny side, som kan deles som et samlet projekt i OpenProcessing. I en tutorial kan du også skrive ud for hvert eksempel, hvad det er, du har ønsket at afprøve. 


    Miniværk 1

    Udvælg 1 af dine eksperimenter fra afprøvningen, som du er særligt glad for. Kig på koden og eksperimentér med at lave en pseudokode, som en klassekammerat kan følge for at lave en håndtegnet version af dit miniværk. Overvej med inspiration fra Sol LeWitt, om du kan udelade et eller flere argumenter, som udføreren selv må bestemme, uden at din idé med værket ændres grundlæggende. 


    Du skal selv oprette en sketch til dit første miniværk. Når du har lavet det, skal du uploade det i den sektion, der hedder Miniværk 1.