Projektet er støttet af folkeskoledonationen og rammesat til at vare fra foråret 2023 til efteråret 2025.
I projektet samarbejder Professionshøjskolen Absalon med Aarhus Universitet og Aalborg Universitet samt 7 folkeskoler, fordelt på 5 kommuner. I løbet af projektperioden skal vi sammen udvikle materialer og ressourcer til 1) kompetenceudvikling af lærerne, 2) elevmaterialer til tværfagligt samarbejde om algoritmisk kunst.
Dette kommer til at ligge på dels en moodle, som lærerne kan benytte som supplement til kompetenceudviklingsindsatser, og dels på nærværende website, som primært målrettes eleverne og undervisningen. Til eleverne er der desuden sat en platform op, hvor de kan følge guides og lave deres egne små værker.
De 6skoler, vi samarbejder med, er:
Vi vil i løbet af projektet udvikle en række undervisningsformater, som vil indeholde videovejledninger, skrevne vejledninger med billedillustrationer, model-programmer, som eleverne kan tilgå og ændre i, samt understøttende materiale, fx quick sheets over de mest anvendte koder. Således søger vi at understøtte, at det bliver elevernes kreative processer, der er i centrum.
I projektet anvender vi Processing som program. Processing giver rig mulighed for, at eleverne selv kan programmere små værker, og materialet stilladseres, så det kan anvendes uden foregående kendskab til programmering. Det er afgørende for os, at det ikke er selve kodningen, men snarere den computationelle tankegang, der er i fokus.
Projektets primære formål er at undersøge, hvorledes billedkunst, matematik og teknologiforståelse fra hvert sit faglige ståsted kan befrugte hinanden i et tværfagligt samarbejde med algoritmisk kunst som omdrejningspunkt.
Det er utraditionelle fag at koble sammen i skolen, men slet ikke så fjerne størrelser i virkeligheden, hvor vi i disse år ser masser af eksempler på AI-kunst, der netop forbinder disse tre domæner.
I forbindelse med ovenstående arbejder vi kompetenceorienteret med udvalgte kompetenceområder i de tre fag. Skolerne deltager hver med en billekunstlærer,, en matematiklærer og en vejleder/ressourceperson med teknologiforståelse som indgang.
Du er velkommen til at kontakte os direkte for at høre mere om projektet.
CFU, Professionshøjskolen Absalon
E: evch@pha.dk / T: 72481962
EVU, Professionshøjskolen Absalon
E: plch@pha.dk / T: 72482495
Forskning, Professionshøjskolen Absalon
E: temm@pha.dk /
Matematik, Aarhus Universitet
E:: tomas@edu.au.dk
Billedkunst, Aalborg Universitet
E:: mib@ ikp.aau.dk
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes