2: LÆR OpenPROCESSING AT KENDE

De første byggeklodser, del 2

Skab et værk af geometriske former

I denne aktivitet skal du lave et lille værk med forskellige geometriske former. Du kan vælge at sætte dem sammen til figurer eller bruge formerne abstrakt. Du kan også vælge at farvelægge formerne eller bare tegne deres omrids - eller begge dele. Du bestemmer!

Se først videoen og afprøv derefter selv.

Miniværk 2.a

Forløbet her er inspireret af Alineas forløb: https://billedkunst.alinea.dk/course/9mzn-grafisk-maleri.  Det er udvidet med aktiviteter, der inddrager OpenProcessing, som er udviklet og afprøvet af 4. årgang på Uglegårdsskolen i Solrød.


I miniværk 2.a skal du arbejde med Piet Mondrian, som var en kunstner, der arbejdede med geometriske former, linjer og farver i abstrakte værker. 

Se den lille animerede film med nogle af Piet Mondrians værker

Undersøg mere om Piet Mondrian: Brug internettet og se evt. en eller flere af de små videoer her: 

Tal i klassen om det særlige ved Piet Mondrians værker

  • Rektangler
  • Farvevalg
  • Linjer

Lav dine egne Mondrian-skitser

Du kan enten bruge en skabelon og farvelægge eller du kan se de små videoer, der viser, hvordan du kan lave din helt egen version. 

Giv jeres skitser fysisk form

I kan fx bruge LEGO-klodser, hvis I har dem, eller lave "Mondrian-vinduer" med silkepapir. I kan også male små Mondrian-billeder.

Her kan I se, hvordan elever fra 4. årgang på Uglegårdsskolen i Solrød har gjort.

Formulér en algoritme


I denne aktivitet skal du øve dig i præcis at beskrive, hvordan din skitse ser ud, så en klassekammerat kan lave en kopi uden at se din version. 


1) Hvis du har brugt en skabelon, så start med at give din klassekammerat en blank version og de rigtige farver. Instruér nu i, hvordan skabelonen skal farvelægges. Du må ikke kunne se, hvad din klassekammerat gør, og han eller hun må ikke kunne se din version. 


2) Hvis du har lavet din egen komposition, så skal du starte med at instruere den klassekammerat i, hvordan rektanglerne er placeret. Her kan det være en god idé, at du omsætter din komposition til milimeterpapir, så du kan angive med præcise mål. Husk, at rektangler i OpenProcessing defineres med 4 argumenter, nemlig rect ( X-punkt øverste venstre hjørne, Y-punkt øverste venstre hjørne, antal X-punkter bredde, antal Y punkter højde (nedad)). 


Klar til at kode dit eget Mondrian-inspirerede værk i OpenProcessing?

  1. Start med at lave en skitse på milimeterpapir eller med angivelse af mål på anden måde. Notér, hvor hvert rektangel skal placeres. Brug gerne samme instruktion, som du skal bruge, når du koder, dvs:

    fill("farve");
    rect (X, Y, bredde, højde);

  2. Overvej, hvordan du kan lave de sorte linjer. Der er 3 måder. Kan du finde frem til alle 3?
  3. Opret en ny sketch i OpenProcessing og konstruér dit værk
  4. Upload dit færdige værk til din klasse, så andre kan se det. 



Opret din egen funktion

I denne aktivitet lærer du at lave din egen figur som en funktion, så du kan bruge den igen og igen i din kode

Se først videoen og afprøv derefter selv: 

Miniværk 2.b

I miniværk 2 skal du sætte geometriske former sammen til en figur, som du gemmer i sin egen funktion og så henter ind i 'draw'-funktionen, når du skal bruge figuren. Prøv fx at lave et mønster, hvor din figur bruges et bestemt antal gange på forskellige placeringer. 

Du skal selv oprette en sketch til dit andet miniværk. Når du har lavet det, skal du uploade det i den sektion, der hedder Miniværk 2.