Om Algoritmisk kunst

- et tværfagligt samarbejde mellem billedkunst, matematik og teknologiforståelse


Projektet er støttet af folkeskoledonationen og rammesat til at vare fra foråret 2023 til efteråret 2025.  

I projektet samarbejder Professionshøjskolen Absalon med Aarhus Universitet og Aalborg Universitet samt 7 folkeskoler, fordelt på 5 kommuner. I løbet af projektperioden skal vi sammen udvikle materialer og ressourcer til 1) kompetenceudvikling af lærerne, 2) elevmaterialer til tværfagligt samarbejde om algoritmisk kunst. 


De skoler, vi har samarbejdet med, er: 

  • Kildeskolen i Ringsted
  • Hvalsø Skole i Lejre
  • Vindinge Skole i Roskilde
  • Munkekærskolen i Solrød
  • Uglegårdsskolen i Solrød
  • Langebjergskolen i Humlebæk
  • Krogårdskolen i Greve

Materialer

Vi har i løbet af projektet udviklet en række undervisningsformater, som indeholder videovejledninger, skrevne vejledninger med billedillustrationer, model-programmer, som eleverne kunne tilgå og ændre i, samt understøttende materiale, fx quick sheets over de mest anvendte koder. Således søgte vi at understøtte, at det blev elevernes kreative processer, der var i centrum.


Værktøj

I projektet anvendte vi OpenProcessing som program. OpenProcessing gav rig mulighed for, at eleverne selv kunne programmere små værker, og materialet stilladseredes, så det kunne anvendes uden foregående kendskab til programmering. Det var afgørende for os, at det ikke var selve kodningen, men snarere den computationelle tankegang, der var i fokus.

Unik tilgang

Projektets primære formål var at undersøge, hvorledes billedkunst, matematik og teknologiforståelse fra hvert sit faglige ståsted kunne befrugte hinanden i et tværfagligt samarbejde med algoritmisk kunst som omdrejningspunkt.

Det var utraditionelle fag at koble sammen i skolen, men slet ikke så fjerne størrelser i virkeligheden, hvor vi i disse år ser masser af eksempler på AI-kunst, der netop forbinder disse tre domæner. 

Fagligt funderet

I forbindelse med ovenstående arbejdede vi kompetenceorienteret med udvalgte kompetenceområder i de tre fag. Skolerne deltog hver med en billekunstlærer, en matematiklærer og en vejleder/ressourceperson med teknologiforståelse som indgang. 

KONTAKT OS

Du er velkommen til at kontakte os direkte for at høre mere om projektet.

Eva Petropouleas

CFU, Professionshøjskolen Absalon

E: evch@pha.dk / T: 72481962

Pernille Lomholt

EVU, Professionshøjskolen Absalon

E: plch@pha.dk / T: 72482495

Thilde Emilie Møller

Forskning, Professionshøjskolen Absalon

E: temm@pha.dk / 

Tomas Højgaard

Matematik, Aarhus Universitet

E:: tomas@edu.au.dk 

Mie Buhl

Billedkunst, Aalborg Universitet

E:: mib@ ikp.aau.dk